Lek med kunstig intelligens

I ettermiddag fikk en gruppe førskolebarn leke seg med kunstig intelligens, eller robot som vi kalte den.

Vi bestemte oss for at den skulle lage en historie om barna, så fortalte vi roboten hvem som skulle være med. I tillegg ville barna at det skulle handle om en gutt som var borte i skogen og at det skulle være en ulv der. Etter at vi hadde matet datamaskinen med denne informasjonen trykket vi send og ventet spent på hva den ville lage til oss. Vi kunne sitte og se på at roboten skrev historien til oss. Ord for ord dukket opp på skjermen og entusiasmen var til å ta på. Etter å ha lest resultatet var barna storfornøyde. De var helter i historien! Vi skal prøve igjen flere ganger med de andre barna også.

Bilder og tekst av: Erlend Styren - Thune

Her er historien roboten laget: