Botanisk hage

Både Sol, Saturn og Luna har vært på tur til Botanisk hage i det fine været.

Det er fint å ha Botanisk hage i nærheten av barnehagen. Her er det mye plass å boltre seg på for barna. Her er det mange spennende trær, planter og ulike kunstverk og installasjoner barna kan både se på, klatre på og løpe rundt mellom. Det gir mulighet til spennende og varierte opplevelser og er en god arena for å  "oppleve og utforske naturen og naturens mangfold" (Rammeplanen, 2017).

Barna fikk seg en dusj da vi kom til en liten foss. Mens noen av barna var mest opptatt av fossen, var det andre som kastet steiner i vannet eller lekte med pinner og plukket blomster.

Barna fant mye spennende å se på og leke med. Flere av barna syntes det var interessant å studere en robotgressklipper. Og andre oppdaget en vannspreder. Barna ble stående lenge ved sprederen og fryde seg hver gang de ble våte. Vi telte spent til 10 mellom hver gang vannet kom mot oss.

Barna fikk ulike grovmotoriske erfaringer. De løpte, både i oppoverbakker, nedoverbakker, på gresset, blant trærne og på stien. De klatret på stubber og over stokker. Barna fikk mulighet "videreutvikle motoriske ferdigheter, kroppsbeherskelse og koordinasjon" (Rammeplanen, 2017).