Stjerneapotek

Vi har startet med apoteklek på Stjerne avdeling. Barna klippet ut penger og skrev prislapper på varene. Personalet hadde samlet inn en del emballasje for legemidler og tomme sjampoflasker og munnskyll osv og barna var med å plassere ut varene og sortere etter varegruppe. Barna fikk tildelt en viss sum og de fikk erfaringer med å regne og telle for å se om de hadde råd til alt de trengte. De hentet seg en handlekurv og stilte seg i kø.

Gjennom dette prosjektet ville vi inspirere til god rollelek. Barna må bruke språket på en annen måte enn hverdagsspråket når de inntar ulike roller som for eksemepl ansatt, kunde, sjef osv. Barna lærer i tilegg nye begreper som for eksempel å skanne varer, veksle penger, seddel, mynt, kvittering osv. Barna får erfaring med å vent ep tur, bytte roller, kommunisere og ikke minst respektere andre kunder.