Samefolkets dag 06.02.24

Ved bruk av prosjektor som imiterte nordlyset og lommelykt, tok vi barna med på en reise til samenes verden.

Lyset ble dempet og fortellingen startet med en rolig joik. Barna ble med en oppdagelsesreise hvor de så på tradisjonelle samiske klær, mat, reinsdyr og lavvo. Lek med lyset forsterket barnas opplevelse og fokus. De satt musestille, med store tallerkenøyne og fulgte med alt som ble sagt. Vi snakket også om lassokasting og flere barna ble "fanget" av garn under samlingen. Da en voksen spurte hva slags dyr det var på veggen, så ropte et barn: "Dinosaur!". Flere barn pekte på reinsdyret og ropte "ja!" mens de lo. Barnas fantasi har ingen grenser og vi voksne får stor glede av å se dem uttrykke seg, samspille og bruke humor i hverdagen. Vi avsluttet samlingen med dansestund, hvor både voksne og barn danset til samisk musikk.