Holi

Holi er en hindu-festival som feires i store deler av Nord-India og av nordindere bosatt i resten av verden. Holifestivalen er en feiring av fargenes og kjærlighetens seier over mørket.

Festivalen feirer den kommende vårblomstringen og at naturen kler seg i fargeprakt. Dagen feirer hinduene med lek med fargepulver og farget vann.

Leken består i å kaste fargepulver eller sprute fargevann på hverandre og foregår både i hjemmet, i templer og i det offentlige rom. Hinduer sier at de leker holi. Når leken er over, skifter folk til rene klær og går på besøk til familie og venner.

Holi varer i to dager. Kvelden før fargeleken brennes det bål mange steder i Nord-India.

I barnehagen har Komet og Stjerne hatt en samling om Holi. Vi har sett på video, danset og hørt på musikk. Erend har snakket om og fortalt om Holi. Barna lagde en felles plakat med håndavtrykk i mange forskjellige farger. Til lunsj hadde vi linsesuppe og barna fikk popcorn etter lunsj.

En morsom og fargerik samling.