Markering av Divali

Vi markerer alle høytider som er representert i barnehagen og i dag har vi markert Divali, eller Dipawali som det også kalles, som er en av de store høytidene i hinduisme

Vi hadde hengt opp gudebilder på avdelingen som skulle vekke undring og nysgjerrighet samtidig som det ble spilt hinduistisk musikk i bakgrunn. Barna oppdaget det fort og var borte og tittet, tok på og snakket om de. I gruppeaktiviteten fargela vi mandaler og det ble så mange flotte verker.

Vi hadde samling i gymrommet hvor det var pyntet for anledningen. Med dempet belysnig, lysutstilling og lukten av røkelse ble det en spesiell stemning. Vi snakket om at Divali er en lysfest og hvem som feirer det. Vi leste historien og Rama og Sita før vi så på figurer fra hinduistisk mytologi. Vi så videoklipp fra hvordan det feires med å pynte seg, lage masse god mat, tenne mange lys, lage rangoli, gå i tempel og ha fyrverkeri. Etterpå så vi på en interkativ bok hvor vi kunne delta i å gjøre klart til Divali; Vi ryddet rommet, laget godterier, pyntet barna og tente lys.

En riktig så stemningsfull og hyggelig samling ble det :)