Matglede i barnehagen

Ifølge rammeplanen for barnehagen (2017) skal barnehagen legge til rette for at barn kan oppleve matglede og matkultur. I Grønland barnehage har vi fokus på grønnsaker, frukt, korn, fisk og fiskeprodukter. Vi ønsker at barna skal få smake, sanse, oppleve og erfare allsidig mat.

Mat og måltidsvaner dannes tidlig i livet og haren tendens til å vedvare. Gode vaner som tilegnes i barnehagealder kan derfor vare livet ut.

Barn i barnehage inntar 40 – 60% av det daglige energiinntaket sitt i barnehagen. Derfor har vi ansatte i barnehagen en stor innflytelse på barnets totale kosthold og matvaner. Visste dere at barn må smake på den samme matretten minst ti til femten ganger før det er mulig å si om man liker det eller ikke? Studier viser at smaking må til – ti til femten ganger over en periode før man kan si om man liker noe eller ikke.  En gang holder ikke. (Kilde: «Bra mat i barnehagen»)

Favoritter på storebarnsavdelingene er linsesuppe med hjemmebakt rundstykke, grønnsaker med rømmedipp, omelett med paprika, revet ost og grove rundstykker, og rullet tortillalefse med grønnsaker og revet kyllingkjøtt. Vi har også utforsket annen turmat enn brødmat til tur. Vi har hatt med oss termos med varmt vann og havregrøt som vi blander ut når vi er på tur. Det er godt med varm grøt ute på tur.

Linsesuppe med hjemmebakt rundstykke

Omelett med paprika og revet ost           Grove rundstykker

Grønnsaker med dipp