Insektjakt i Botanisk hage

Insektsjakt i Botanisk hage. Vi tok med oss forstørrelsesglass og insektsbokser.

Før vi spiste lunsj utforsket vi og snakket om årstidene og om hva slags forandringer som skjer i naturen. Hvorfor bladene skifter farge, at de faller om høsten og m.m. Deretter satt vi oss på gresset og koste oss i det deilige været mens spiste vi lunsj.

Etterpå delte vi ut insektsglass og forstørrelsesglass til barna. Så begynte vi å lete etter små kryp under steinene, i gresset og under trærne.

Leter etter småkryp med forstørrelsesglass

Da vi lette etter småkryp under trærne så vi at det hadde falt ned frukter og nøtter fra trærne. Vi plukket opp noen og snakket om navnene på fruktene og nøttene, og at de vokser på forskjellige trær. Vi fant valnøtter, hasselnøtter, kastanjer, pærer og små epler. Deretter fortsatte vi letingen og fant meitemarker, biller, tusenbein, snegler og brunsnegler. Vi så også veps, bier, mygg og øyenstikkere, spurver.

Spennede med sopp som vokser på trær

Før vi kom tilbake til barnehagen la vi tilbake småkrypene i naturen igjen og forklarte barna at de er levende, og at vi ikke kan skade dem. Rammeplanen står det  at. Gjennom arbeid med natur, miljø og teknologi skal barnehagen bidra til at barna «opplever og utforsker naturen og naturens mangfold"(s.33).