Markering av FN dagen

Denne uken har Nordlys invitert de andre avdelingene i barnehagen til et forrykende LAVASHOW. "Gulvet er Lava" er en ide som kom fra barna, og den leken har blitt veldig populær i barnegruppen. Vi bestemte oss derfor for å arbeide/markere FN sin barnekonvensjon ved å være lydhøre overfor barnas ønsker. Det er nemlig slik at alle barn skal få kunne oppleve demokratisk deltakelse ved å bidra til og medvirke til barnehagens innhold. Vi skal fremme inkludering ved å dele glede, ved å dele felles erfaringer og være i et positivt samspill med hverandre.

Vi startet uken med å gjøre klar rekvisittene til forestillingen.

Dette gjorde vi ved å blande gul og rød malng og bruke hendene våre som verktøy. Underveis så utspite det seg mage fine samtaler om hva sm skjer når vi blander farger.

Videre lagde vi invitasjoner og delte ut til de adre avdeingene. Alle barna fikk være med på å dele ut invitasjoner.

Så var det SHOWTIME

Vi stelte istand rommet med rekvisitter, lavalyd på høyttaler og med spente barn både på scenen og i publikum.

Denne leken handler om å balanserer på brettene og ikke falle ned i lavaen. Lavaen ble nesten levende med kubelys og lavalys i bakgrunnen. Noen av barna trengte litt hjelp for å komme over, mens andre klarte det helt selv. Dette ga barna en mestringsføese, og de ble alle møtt med en applaus når de fullførte.