Våraktiviteter

Nå som våren er her for fullt kan det være spennende for barna å lære om naturen. Derfor har vi valgt å plante linser, bønner og kikerter sammen med barna. Ifølge rammeplanen skal barn få erfaring, kunnskaper om dyr, vekster og deres gjensidige avhengighet og betydning for matproduksjon. Dette er en måte for barna å få erfaring med vekster i avdelingen.

Barna fikk dekorere "Pottene", med glitter, fjær og de ble veldig fine. Som potte har vi brukt melkekartong eske som barna har klippet ut av nederste delen av kartongen. Vi har også brukt plastglass som er gjennomsiktige for at barna skal se prosessen med spiring og forskjellen. Når "pottene" var ferdig tørket skulle vi ha bønner, linser, kikerter i. Til å begynne med fikk barna bruke sin finmotorikk og taktilsansen. De var veldig nysgjerrige, og det kom mange spørsmål fra barna. De fikk legge bomull i bunnen av potten, deretter kunne de velge om de ville ha linser, kikerter eller bønner i potten og til slutt skulle vi ha lit vann i potten. Noen av barna ønsket å ha både linser og bønner sammen eller i alle tre, og vi er veldig spente på resultatet.